Mindtuning

Als piekeren de overhand krijgt

Banken aan het infuus, kelderende autoverkopen, huizenprijzen in vrije val, instortende wereldhandel en massaontslagen; het is crisis. Niet de tijd om zomaar fluitend door het leven te gaan, vinden velen. Mee treuren dus maar? Of toch liever positief blijven? Sommigen vinden optimisten maar naïeve dromers. Zeker dezer dagen. Het is immers hoogtij voor piekeraars. Of dat piekeren iets helpt is echter de vraag. Goed voor je gezondheid is het in elk geval niet.

'Ik kan niet zonder wat gezonde stress op mijn werk, want dan presteer ik optimaal'. Kent u dat zinnetje? Stress is iets wat erbij hoort in de moderne maatschappij, zoveel is duidelijk. We hebben het allemaal heel erg druk, de communicatie is supersnel, mailboxen zitten dagelijks vol, mobieltjes draaien overuren en alles moet vlug, vlugger, vlugst. Dat zet druk op de ketel. Helemaal als de werkgever zich ook nog eens in zwaar weer bevindt en de onderneming moet vechten voor lijfsbehoud en voortbestaan.

Logisch dat deze problemen vanuit het werk worden meegenomen naar huis. Is daar een uitlaatklep in de vorm van goede gesprekken met partner en huisgenoten dan kunnen de opgebouwde stress en zorgen van de werkdag worden afgeschud. Is die mogelijkheid er niet of onvoldoende, dan gaat de dagelijkse portie stress lijken op een veer die steeds meer onder spanning komt te staan. Komen daar ook nog privézorgen bij over bijvoorbeeld de relatie, het gezin, de hypotheek en de financiën dan nemen de zorgen en daarmee het piekeren in hoog tempo toe. Overdag, maar vooral in de stille nachtelijke uren als problemen sowieso duizendmaal groter lijken dan ze zijn.

Een overmaat aan zorgen en stress kan op den duur leiden tot oververmoeidheid, overspannenheid en mogelijk een burnout. De eerste signalen hebben bijna altijd te maken met wakker liggen en piekeren zonder uit de zorgen te komen. Dat leidt tot gevoelens van een verlammende machteloosheid, van minder energie, van opgebrand zijn En tot steeds minder fut om zaken aan te pakken en tot èchte oplossingen te komen.

Vaak nog niet eens op het werk, maar in de vrije tijd. Ook het idee dat alles heel erg veel energie kost en boosheid omdat alles wat voorheen normaal was nu steeds meer tijd en moeite lijken te kosten, zijn signalen dat er iets misgaat. Ondertussen neemt het piekeren steeds grotesker vormen aan, lijden de stemming en het enthousiasme eronder en begint de directe omgeving van de burnout patiënt in spe de eerste alarmsignalen op te vangen.

'Meester over je gedachten'

Piekeren is iets geheel anders dan zinvol nadenken en weloverwogen keuzes maken. Piekeren is rondjes draaien in je hoofd tot je er horendol van wordt. Vooral 's nachts. Daarom los je met piekeren ook niets op. Bovendien is het ongelooflijk slecht voor je gezondheid. Luidde niet al vele jaren terug het gedichtje van een overigens onbekend gebleven dichter:

"Een mens lijdt dikwijls 't meest Door 't lijden dat hij vreest Doch dat nooit op komt dagen. Zo heeft hij meer te dragen Dan God te dragen geeft."

Ondanks deze poëtische waarheid als een koe blijven we maar doorgaan met dat piekeren. Of liever: laten we toe dat het maar doorgaat. Het komt er dus op neer dat je 'ergens' een knop moet vinden waarmee je het piekeren kunt stoppen. Die knop is er, zo weet Pieter Frijters van Frijters Mindtuning BV in Waddinxveen.

Hij kan gerust als ervaringsdeskundige worden betiteld. Toen hij 21 jaar jong was begon hij als communicatietrainer, al snel gevolgd door het zelfstandig ondernemerschap als uitgever en grootaandeelhouder/ directeur van Piton Equity en FITE Finance Consultants. Zijn ondernemersloopbaan kende hoge pieken en diepe dalen, armoede en rijkdom, verdriet en geluk, angst en vrijheid en tegenslag en succes. Alles wat menselijk is maar niet noodzakelijkerwijs in één mensenleven voorbijkomt, kortom. Op zeker moment raakte de emmer overvol en kwam het tot een heuse burnout. Een ervaring die hem ertoe bracht om na herstel het bedrijf Mindtuning® op te zetten.

Pieter Frijters is inmiddels bekend uit allerlei artikelen en optredens in de media, kan bogen op een indrukwekkende klantenlijst en publiceerde tot heden twee boeken: 'Van Fobie naar Vrijheid' (ISBN 90-295-1633-X) en 'Meester over je gedachten' (ISBN-13: 9789063053895), beide verschenen bij uitgeverij Archipel in Amsterdam. Het laatstgenoemde boek gaat specifiek over piekeren; ideaal vertrekpunt voor een verhelderend vraaggesprek met iemand die de weg weet naar de knop om het vruchteloze en kwellende piekeren mee stop tezetten.

Naast de titel van het tweede boek van Pieter Frijters is 'Meester over je gedachten' ook de benaming van een eendaagse workshop bij Mindtuning in Waddinxveen. De lesstof is gebaseerd op jarenlange praktijkervaring opgedaan tijdens ontelbare sessies waarbij Pieter Frijters mensen van hun piekerprobleem afhielp door ze te leren de vicieuze piekercirkel te doorbreken. De 'uitknop' dus. Sterker, Pieter Frijters beweert dat de consequente toepassing van de lesstof het onmogelijk maakt een burnout te krijgen. Naast deze workshop doet Mindtuning echter aanzienlijk meer. Coaching in groepsverband of persoonlijk, seminars, cursussen spreken in het openbaar, Training Assertiviteit, een masterclass Mindtuning en ga maar door.

Stop met piekeren

Terug naar het piekeren. Waardoor wordt dat nu eigenlijk veroorzaakt? Pieter Frijters gaat er eens goed voor zitten: "Er speelt een probleem(pje) dat niet direct is opgelost of waar je geen controle over hebt. Geef je toe aan de wens om wat je in de weg zit onder controle te krijgen, dan wordt het van kwaad tot erger. Je bent waarschijnlijk met zaken bezig waar je weinig of geen invloed op hebt. Vervolgens ga je focussen op wat je niet wilt. Je krijgt je hoofd niet leeg en raakt het overzicht kwijt. Je wilt nog meer controle maar dat lukt je juist niet. Je ervaart frustratie en je maakt je steeds meer zorgen". Dat klinkt niet goed. Waar kan dat allemaal toe leiden? "Je kunt niet meer adequaat presteren onder druk. Je creatieve vermogen raakt verlamd en helder denken lukt nauwelijks meer. Het wordt een chaos in je bovenkamer. Je spieren staan op spanning, slaapklachten, stijve schouders, concentratiestoornissen, spanning in de maagstreek en soms hoofdpijn. Het resulteert gemakkelijk in een paniekaanval.

Ga je daar twee uur per dag over piekeren dan wordt het een fobie. De kans om burn­out te worden is even groot en een' combinatie van burn-out en angst is de volgende mogelijkheid". Stopzetten dus. Maar hoe doe je dat? Hoe zet je die knop om? "Alles wat aandacht krijgt, groeit. Iedere poging om het piekeren te stoppen zorgt ervoor dat het erger wordt. Proberen het naast je neer leggen ook. Aan al ons denken, dus ook aan piekeren, gaan vragen vooraf. Dat kunnen wel 6000 vragen per dag zijn. Het is dus de kunst om jezelf de juiste vragen te stellen. Dat kan door vragen richting een doel te stellen en daarop door te blijven vragen.

Een goede tip is de volgende: speelt er toch steeds een hardnekkige vraag door je hoofd, pak daar dan een kernwoord uit en draai de letters daarvan om. Ben je bang voor ontslag, denk dan aan angst voor ontslag. Het woord verliest zijn lading en sorteert geen effect meer. Ook sporten is een prima hulpmiddel bij piekeren, het geeft je gedachtewereld een heel andere lading. Denken draait namelijk gemakkelijk uit op piekeren als er verder geen andere activiteit is. Lichamelijke inspanning maakt de geest helderder". Prima,

maar wat komt daarvoor dan in de plaats? De zorgen verminderen immers niet. "Je bent weer in staat om je bezig te houden met de werkelijkheid, de dingen die je wel wilt. Door bovenstaande technieken en tips toe te passen kun je de zorgen niet wegtoveren. Wel verdwijnt de lading die je ze gegeven hebt. Veel belangrijker is het om creatief te blijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Want als er een probleem is dan is er ook een oplossing. Een huwelijkscrisis kan een betere relatie opleveren of anders nieuwe kansen en mogelijkheden scheppen. Een kredietcrisis laat je pas op de plaats maken. Besparen op kosten, ontwikkelen van nieuwe producten of aanpassing aan een andere markt. Een uitstekende tijd om aan research en ontwikkeling te doen. Niet piekeren helpt je om creatief te denken in nieuwe kansen". Er zijn dus heel veel voordelen als je echt

stopt met piekeren? "Precies!" veert Pieter Frijters op. "Je merkt dat je weer helder denkt, keuzes maakt en stressvolle situaties kun je prima de baas. De kans op een burn-out wordt nihil. Er valt zoveel te genieten in het leven, daar kun je weer volop aan meedoen! Het geeft je een ongekend vertrouwen in jezelf!"

Wilt u ook stoppen met piekeren?

Dat eindeloze woelen in de nachtelijke uren inruilen voor een goede nachtrust en een heldere blik op hoe u uw leven en werk voortaan gaat inrichten? Neem dan contact op met Mindtuning BV in Waddinxveen of schrijf u in voor de 'Assertiviteitstraining' bij: Frijters Mind Tuning BV.

Direct aan de slag
met het oplossen van je probleem?

Dat kan nu ook online!
Klik HIER voor meer info.

Meester over je gedachten

Boek: Meester over je gedachten
De manier waarop jij denkt, bepaalt hoe je functioneert in je werk en privéleven. Soms slaat denken om in piekeren en wordt je blik op de wereld ernstig vertroebeld: depressieve gedachten kunnen leiden tot slapeloosheid, angst en zelfs burn-out.



Blijf in contact

Twitter icon
Facebook icon
LinkedIn icon
Vimeo icon
YouTube icon