Mindtuning

Innerlijke factoren burnout

Energie

De innerlijke factoren zijn medebepalend voor hoeveel energie het werk u kost en de mate van stress die u ervaart. Het draait bij burn-out om ENERGIE.

Wanneer u uw energie niet op peil houdt, raakt u op den duur lichamelijk en/of emotioneel uitgeput. Dat is in wezen wat een burn-out is! Lees: burnout symptomen.
Doe er wat aan. Bij burnout therapie vindt u alle oplossingen.

De ‘innerlijke’ factoren:

Lichaam

Roofbouw op uw lichaam vermindert de psychische en lichamelijke weerstand. Om de uitdagingen van alledag aan te kunnen, is het belangrijk goed in uw vel te zitten.

Een gezonde leefwijze is daarbij belangrijk: burnout tips. Evenals plezier en ontspanning.
Doe er wat aan. Bij burnout therapie vindt u alle oplossingen.

Verleden

Het levend houden van vervelende gebeurtenissen uit het verleden kost inspanning om de pijn ervan op een afstand te houden. Dit laat minder energie over voor de taken en uitdagingen van vandaag. U kunt het verleden niet veranderen. Wél kunt u er anders naar leren kijken. Op die manier maakt u energie vrij voor het heden.
Doe er wat aan. Bij burnout therapie vindt u alle oplossingen.

Zelfbeeld

Dit is letterlijk hoe u uzelf ziet. Een positief zelfbeeld geeft zelfvertrouwen en energie. Is dit beeld negatief, dan ervaart u dat in allerlei situaties. Door gevoelens van onmacht en minderwaardigheid. Dat KOST energie. Bij het geringste kan burn-out toeslaan.

Het zelfbeeld van mensen is vaak gebaseerd op ervaringen die niet meer actueel zijn. U heeft dan te weinig oog voor de positieve kwaliteiten in het heden, die er ongetwijfeld zijn.
Doe er wat aan. Bij - vindt u alle oplossingen.

Werkhouding

Deze hangt nauw samen met het zelfbeeld. Iemand met een negatief zelfbeeld heeft eerder de neiging zich ‘te bewijzen’ t.o.v. anderen. Men heeft ‘faalangst’, zal fouten moeilijk toegeven en verzuimen hulp te vragen. Iemand heeft de neiging ‘perfectionist’ te zijn. Deze druk van binnenuit kost veel energie. Energie die beter benut kan worden.
Doe er wat aan. Bij burnout therapie vindt u alle oplossingen.

Sociale houding

Hoe u anderen ziet, is bepalend voor uw gevoelens in aanwezigheid van anderen. Contacten zijn meestal onderdeel van een werkomgeving. Bij een realistisch beeld van ‘de ander’ (met name uw werkgever!) zult u makkelijker contact hebben. Dit reduceert spanning en energie. De sociale houding hangt weer samen met uw zelfbeeld.
Een goed zelfbeeld kan burn-out voorkomen.
Doe er wat aan. Bij burnout therapie vindt u alle oplossingen.

Planmatig overzicht

Ongeordend denken en gebrek aan overzicht bemoeilijken het vloeiend afronden van taken. Van extra werk raakt u ontmoedigd. Of zelfs in paniek.

Ziet u het werk in ordelijke delen die gewoon één voor één afgewerkt kunnen worden? Dan voelt dat stukken beter en houdt u meer energie over.
Doe er wat aan. Bij burnout therapie vindt u alle oplossingen.

Zelfeisen en idealisme

Alles ‘zelf moeten kunnen’, tegen alles opgewassen ‘moeten’ zijn, onoplosbare problemen uit de wereld ‘moeten’ helpen. Dat zijn denkpatronen die frustreren en waarmee u uzelf onnodig mee onder druk zet.
Doe er wat aan. Bij burnout therapie vindt u alle oplossingen.


Let op!

Burn-out is geen teken van zwakte of falen. Bijna integendeel. Mensen die zijn getroffen hebben vaak een prima werkmotivatie, willen het beste uit zichzelf halen. Positieve kwaliteiten waar men trots op mag zijn! Ze hebben echter te maken met ‘automatische’ energievretende gedachten en gewoontes. Deze zijn gelukkig bij te stellen.
Doe er wat aan. Bij burnout therapie vindt u alle oplossingen.

 

Angsten en verslaving

Als mensen langdurig blootstaan aan angsten en stress, zoeken ze soms wanhopig naar middelen om hun angst te onderdrukken. Regelmatig raken mensen verslaafd aan medicatie, drank of drugs. Dus in plaats van hun probleem op te lossen, krijgen ze er een probleem bij. Ook hier zijn oplossingen voor. Onder andere Stichting Narconon biedt programma`s om te herstellen van een verslaving.

Direct aan de slag
met het oplossen van je probleem?

Dat kan nu ook online!
Klik HIER voor meer info.

Van fobie naar vrijheid

Boek: Van fobie naar vrijheid
Angst om met een auto de snelweg op te gaan, angst om te blozen, om naar een verjaardag te gaan. Dertien procent van de Nederlandse bevolking krijgt ooit te maken met een fobie.



Blijf in contact

Twitter icon
Facebook icon
LinkedIn icon
Vimeo icon
YouTube icon